اسنایدر در جریان مصاحبههای متعددی که با افراد داشت متوجه شد که اهداف، نقاط پایان و یا زنجیرة عمل ذهنی را ایجاد کرده و مرجع تئوری امید هستند. در واقع عنصر اصلی تئوری امید، داشتن انتظار مثبت در رسیدن به اهدافی است که تصور میشود برای فرد قابل دستیابی هستند. اما اهداف بهینه از دیدگاه اسنایدر باید واجد دو ویژگی اساسی باشند: اولاً باید برای تسخیر ذهن هوشیار افراد به حد کافی ارزشمند بوده، دوماً احتمال دستیابی به این اهداف امیدوارانه درحد متوسط باشد. همچنین تفکرات گذرگاه توانایی ادراک شدة فرد برای شناسایی و ایجاد مسیرهایی به سمت هدف است. درواقع تفکرات گذرگاه به این شناخت که فرد مسیرهای محتمل گوناگونی را برای رسیدن به اهداف تعیین شده مدنظر دارد، اشاره میکند. تفکرات گذرگاه اغلب از طریق گفتارهای درونی، از قبیل من راهی برای انجام این کار پیدا خواهم کرد» نمود پیدا میکند. اغلب افرادی که دارای سطوح امید بالاترند، قادر به تصور چندین گذرگاه مختلف هستند و از تفکر واگرا استفاده میکنند. این راههای چندگانه هنگامی که فرد در راه رسیدن موفقیتآمیز به هدف با مانع یا مشکل مواجه میشود، تعیین کننده هستند.
آثار سودمند امید، ناشی از توانایی واقعی در ایجاد گذرگاهها نیست؛ بلکه ناشی از این ادراک است که چنین گذرگاههایی در صورت وم میتوانند تولید شوند. در همین راستا تفکرات، عامل مؤلفۀ انگیزشی نظریۀ امید محسوب میشود و به شخص اطمینان میدهد که قادر به شروع و تحمل تلاشهای ضروری برای دنبال کردن گذرگاههای خاص میباشد. تفکرات عامل مستقیماً شناختهای افراد را در مورد توانایی آنها برای شروع و تحمل رفتارهای هدفگرا منعکس میکند و با گفتارهای درونی مانند من میتوانم این کار را انجام دهم» و من قصد ندارم متوقف شوم» مشخص میشود.بنابراین آموزش شناختی ارتقاء امید، رویکردی است که از این نظریه مشتق شده و بر این هدف استوار است که به درمانجویان کمک کند، تا اهداف روشنی را درنظر بگیرند، گذرگاههای متعددی را برای رسیدن به آنها بسازند، خود را برای پیگیری اهداف برانگیزانند و موانع را به صورت چالشهایی که باید بر آنها غلبه شود، از نو چارچوببندی کنند .
با اذعان به اینکه داشتن امید سطح بالا با شاخصهای آسیبشناسی روانی همبستگی منفی دارد و نقش مهمی را در تعدیل رویدادهای تنشزای زندگی بازی میکند و باتوجه به این که اثر بخشی این شیوۀ آموزشی بر سلامت جسمانی و روانی درتحقیقات متعددی ازجمله بر عملکرد تحصیلی بالاتر دانش آموزان ، افزایش بهزیستی و سلامتروانی و رفتارهای سازگارانه ، مثبت اندیشی ، نشانگان افسردگی پایینتر و متغیرهای بسیار دیگری تأیید شدهاست.
منبع:www.hedashtoravan8.blogfa.com
«۲۷روش برای گرفتن نمره۲۰در امتحانات»
امید ,اهداف ,گذرگاه ,تفکرات ,فرد ,ایجاد ,است که ,رسیدن به ,تفکرات گذرگاه ,به این ,را برای
درباره این سایت